Skutecznie kontroluj i rozliczaj koszty projektów
Z perspektywy zarządzania projektami należy określić zdarzenia realizowane w ramach przedsiębiorstwa posiadające cechy projektu. W ramach organizacji rozróżniamy rodzaje realizowanych zdarzeń:
Należy pamiętać, że według definicji projekt to: Zbiór unikalnych czynności, pozwala na osiągnięcie określonego celu, posiada sprecyzowane daty rozpoczęcia i zakończenia oraz określony poziom wykorzystaniem zasobów.
Przytoczona definicja obejmuje główne składowe projektu tj.:
Z punktu widzenia prawidłowego budżetowania kosztów projektów stosuje się różne klasyfikacje. Podstawową jest podział kosztów, ze względu na ich charakter tj.:
Koszty bezpośrednie czyli wszystkie te koszty, które można jednoznacznie przypisać do konkretnego projektu. Można je łatwo zmierzyć i zabudżetować.
Koszty pośrednie to koszty mogące być związane z większą liczbą projektów. W celu ich zabudżetowania niezbędne jest określenie sposobu ich alokacji – co w praktyce realizowane jest na kilka sposobów:
Planowanie budżetu projektowego jest ściśle powiązane z zarządzaniem projektem. Tworząc plan działań należy uwzględnić wszystkie niezbędne elementy biorące udział w projekcie oraz określenie ich wzajemnych zależności, pozwoli to dobrze określić czynności niezbędnych do realizacji projektu i wpływa znacząco na dokładność planowania budżetu projektu.
Kontrola i monitorowanie realizowanego projektu realizowane jest na ogół z uwzględnieniem dwóch najważniejszych jego parametrów: kosztów i czasu. Wyliczana jest na podstawie harmonogramu projektu i wyrażana w pieniądzu wartość zaplanowanych działań.
Wartość zarobiona czyli wyrażona w pieniądzu wartość rzeczywiście wykonanych działań. Wartość te określamy na podstawie wyceny zawartej w budżecie oraz harmonogramie projektu. Koszt aktualny definiuje rzeczywiste wydatki w projekcie, liczone jako koszt wykonanej pracy oraz zaangażowanych materiałów.